Zwerf.............

29 januari 2015 - Hanwella, Sri Lanka

Nog twee etappes te gaan en dan zit het er op. Vandaag gaan we richting Colombo maar we fietsen daar met een ruime boog om heen om het echt drukke verkeer te vermijden.

Het blijft leuk om te fietsen over al die kleine weggetjes waar nooit toeristen komen. Het is weer erg warm. Rond het middaguur tikt de temperatuur de 39 graden aan. We fietsen voor het eerst langs natuurrubber plantages. In de rubberbomen is een spiraalvormige inkeping gemaakt. Een wit goedje dat op melk lijkt, stroomt door de inkeping in een bakje. Ook hier weer prachtige theeplantages met de ‘vrouwen van de thee’ die in kleurige kledij de theeblaadjes in een sierlijke beweging van de takken plukken. Op Sri Lanka stikt het van de zwerfhonden, die geheel aan hun lot worden overgelaten. Ze moeten maar zien hoe ze overleven. Veel honden zien er echt slecht en heel smerig uit en zijn vaak ook nog gehandicapt. Het lijkt er op dat elke loopsheid leidt tot weer een zwangerschap. De Sri Lankaanse overheid zou hier echt werk van moeten maken. Zwerfhonden is niet het enige dat zwerft op Sri Lanka. In de grote steden zien we ook de zwervers die de nacht doorbrengen op straat. In ieder geval hebben deze zwervers het niet koud zoals in Nederland want op Sri Lanka is het altijd minimaal 28 graden.