Leven in de brouwerij

26 januari 2026 - Surat Thani, Thailand

We vinden het niet erg om te vertrekken uit het rommelige resort. We gaan nu het binnenland in en verlaten de Golf of Thailand. We steken over van de oostkust naar de westkust richting Phuket en onderweg wacht het karstgebergte op ons. We hebben veel over het platteland gefietst maar nu komen we ook door wat grotere plaatsen. En dat bevalt ons. Eindelijk een beetje leven in de brouwerij. We komen in Chaiya en daar zien we een zonnebrillenwinkel. Hetty heeft een zonnebril nodig want de andere ligt door de val aan diggelen. Hetty neemt er gelijk maar twee, tegen een megaprijs van € 2.70 per stuk. Een beetje groter model om de blauwe plek te verbergen. Ze mist nu wel haar brilsterkte. Ze kan prima een palmboom van een bananenboom onderscheiden maar tekst van het routeboekje lezen, lukt niet. Dus ik ben nu de navigator geworden. Hier in midden-Thailand zien we vooral eindeloze palmbomenbossen maar vandaag komen we ook langs een paar rijstvelden. De groene kleur van de rijstvelden blijft betoverend. Onderweg zijn er de nodige wegwerkzaamheden. We komen op een weg die verhard moet worden maar nu mul zand is. Fietsen is vrijwel onmogelijk. Daarna is het zoeven. We fietsen een kleine 20 km over paradijselijke secundaire wegen met spiegelglad asfalt en de wind in de rug. Dik boven de 25 km/h zoeven we naar het eindpunt van deze etappe. Ik ben trots op Hetty die met kwetsuren aan beide knieën gewoon doorkachelt. We bereiken Surat Thani. We zien een opticiën. Wie weet heeft die een zonnebril met glazen op sterkte. Helaas, de levertijd is twee weken dus dat gaat het niet worden. Iets verderop komen we bij het Neenlawat Riverside Resort. Een lekkere plek met een hippe koffietent en een gezellig restaurant. Wat een verschil met het vorige verblijf. Vergelijken is goed voor het relativeringsvermogen.

Foto’s

4 Reacties

  1. Henk Bokkers:
    26 januari 2026
    Goed verhaal weer en mooie foto's. Zou het wat zijn om een nog grotere zonnebril te kopen die Hetty over haar gewone bril kan doen? Dan kan ze toch goed lezen en zien -:)
  2. Kees:
    26 januari 2026
    Prachtige sfeervolle plaatjes; de foto’s zijn een mooie aanvulling op de verhalen.
  3. Annie:
    26 januari 2026
    Het zijn weer prachtige foto's
  4. Jan van de Veen:
    26 januari 2026
    Die heeft ze zelfs gepast maar ze vond het er niet uitzien. Net zo’n bril zou ze in de disco de sterren van de hemel dansen.