Stennis

25 januari 2015 - Unawatuna, Sri Lanka

We nemen een rustpauze van 3 dagen voor een korte strandvakantie. Dat doen we niet in Dikwella maar in Unawatuna. Volgens de reisgidsen heeft deze plaats stranden die behoren tot de mooiste van Sri Lanka. Van Dikwella is het 68 kilometer fietsen naar Unawatuna. Dit soort afstanden zijn we zo langzamerhand wel gewend. Het landschap is een herhaling wat we al eerder hebben gezien maar het blijft fraai: rijstveld, palmbomen, bananen- en theeplantages. We nemen niet de drukke weg langs de kust maar fietsen door het binnenland, veelal over kleine wegen. Daar kom je in aanraking met het authentieke Sri Lanka met vriendelijke en gastvrije mensen. We hebben het hotel geboekt via Booking.com maar bij aankomst is de kamer niet beschikbaar. De Duitstalige eigenaar haalt zijn schouders op en wijst ons doodleuk de deur: ‘je zoekt maar wat anders’. Dat gedrag pikken we natuurlijk niet en we maken een flink potje stennis. De hotelbons kiest eieren voor zijn geld, hij biedt zijn excuses aan en regelt met Booking.com dat onze rekening in ieder geval niet wordt belast. Een paar honderd meter verderop vinden we direct een fraai en nog beter hotel. Het relaxen kan beginnen. De Zuidkust is fors geraakt door de Tsunami in 2004. Enkele sporen zijn nog zichtbaar maar de meeste hotels en gebouwen zjn weer volledig herbouwd.