Rijst & curry

21 januari 2015 - Wellawaya, Sri Lanka

We hoeven maar 30 km vandaag naar Wellawaya. Dus we blijven de ochtend nog even in het heerlijke Ella en slenteren wat over de groente- en fruitmarkt. Dan naar Wellawaya. Het is één lange afdaling van 1000 meter hoogte naar 180 meter. Op het rechte stuk halen we een topsnelheid van 65 km per uur. En dat is best hard. We komen langs een kletterende waterval en af en toe knijpen we in de remmen om indrukken op te doen van het fraaie afwisselende landschap. We komen aan bij een prima overnachtingsadres in Wellawaya met een allervriendelijkste eigenaar. Hij heeft voor ons een diner samengesteld en wat mag het zijn? Rice & curry. Dat is het Sri Lakaanse gerecht. Veel rijst en meestal kip met curry. Je kunt het net zo spicy krijgen als je maar wilt. Veel Sri Lakanen eten vrijwel dagelijks rice & curry. Het zou zo langzamerhamd je neusgaten uitkomen maar nee de Sri Lankanen blijven dit nationale gerecht kennelijk erg lekker vinden. Vaak eten ze met de hand en mixen zo de boel door elkaar. Wel met de rechterhand want rijst eten met de linkerhand is de goden verzoeken om een slechte oogst.

1. Nicolette:
    23 januari 2015
    Haha, dat van de rijst heeft Kar ook geweten! Met de hand eten, heeft ze veel gedaan en is er inmiddels érg behendig in! De rijst hoort ook niet zo droog te zijn als wij Hollanders hem willen eten. Lekker plakkerig,soort balletje ervan kneden en hoppekee, zonder knoeien in die monden..